Hoger in Google met SEO en SEA De kracht van Facebook... Wat is Google Analytics?

Hoger in Google met SEO en SEA

Wat is SEO en SEA en waarom zijn deze strategieën belangrijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEO is het optimaliseren van een website voor zoekmachines door het verbeteren van interne en externe factoren (techniek, content, linkbuilding).  Door gebruik te maken van specifieke zoekwoorden komt een website of product hoger in de zoekresultaten terecht. Door pagina’s te optimaliseren scoren deze veel meer organische (gratis) bezoekers.

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). De naam zegt het al, bij deze strategie wordt gebruik gemaakt van advertenties om een hogere positie te bemachtigen. Met Google Adwords kun je een advertentiecampagne opzetten voor zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden.

SEO en SEA zijn beide online marketing strategieën die gebruikt worden om een hogere positie in Google te bemachtigen. Met deze strategieën wordt gebruik gemaakt van zoekwoorden en zoekresultaten om zo meer potentiële klanten te bereiken. Een hoge positie in Google zorgt voor extra bezoekers, klanten en omzet!

SEO of SEA

Belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

SEO heeft betrekking op de organische (gratis) zoekresultaten. Met SEO wordt een website volledig geoptimaliseerd om zo een hogere positie te behalen in de zoekmachines.

SEA zijn betaalde zoekresultaten door middel van advertenties. Met SEA wordt er een campagne opgezet voor de belangrijkste zoekwoorden. De kosten worden in rekening gebracht per klik en zijn afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord.

domineer Google

Overige verschillen tussen SEO en SEA

  1. Een hoge positie in de zoekresultaten is met SEA direct zichtbaar en met SEO kan het een paar weken tot maanden duren.
  2. Met SEA kun je gebruik maken van het advertentieprogramma van Google (Adwords) met extra statistieken.
  3. De resultaten van SEA zijn makkelijker te meten dan met SEO. Bij SEA zie je direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel clicks en conversies het heeft opgeleverd.
  4. Een hoge positie met SEO kan alleen bereikt worden met een professioneel ontwikkelde website. Zowel de techniek, content en linkbuilding moeten tiptop in orde zijn. Een hoge positie met SEA kan zelfs bereikt worden door de meest slechte website.

Voordelen SEO ten opzichte van SEA

  1. Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je website eenmaal gevonden wordt in Google, dan is elke klik vervolgens gratis. SEA werkt met een biedsysteem waardoor de prijs (per klik) aardig kan oplopen. SEO is een investering maar op lange termijn voordeliger.
  2. SEO zorgt voor meer vertrouwen ten opzichte van gemarkeerde advertenties. Voor sommige gebruikers is dit een reden om het betaalde zoekresultaat over te slaan en te klikken op een onbetaald zoekresultaat.
  3. Het resultaat van SEO is blijvend, mits het goed wordt bijgehouden. Bij SEA verdwijnt je positie op het moment dat de campagne stopt of als een concurrent een hoger bod plaatst op hetzelfde zoekwoord.
  4. Google hecht meer waarde aan websites die geoptimaliseerd zijn met SEO-technieken. Zo heb je kans op ‘sitelinks’ of een ‘featured snippet’. Dit zijn onderdelen in Google die extra opvallen voor gebruikers.

SEO, SEA of een combinatie?

Of je nu moet kiezen voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van jouw bedrijf en de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Veel van onze klanten adviseren we alleen SEO. Op lange termijn levert dit meer resultaten op voor lagere kosten in vergelijking dan advertenties. Het is natuurlijk ook mogelijk om SEO en SEA te combineren, zo krijg je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert.

seo of sea

Gratis SEO scan

Of je nu moet kiezen voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van jouw bedrijf en de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Veel van onze klanten adviseren we alleen SEO. Op lange termijn levert dit meer resultaten op voor lagere kosten in vergelijking dan advertenties. Het is natuurlijk ook mogelijk om SEO en SEA te combineren, zo krijg je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert.

Meer informatie nodig?

Wil je meer informatie over SEO of SEA? Of wil je eerlijk advies of jouw doelstellingen haalbaar zijn? Wij helpen je graag met het verbeteren van de online vindbaarheid. Neem gerust contact op en vraag naar een vrijblijvend gesprek. Dan kijken we samen naar de beste oplossing voor jouw situatie!