Wat is Google Analytics? Hoger in Google met SEO en SEA Stappenplan voor Google...

Wat is Google Analytics?

Krijg inzicht in bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves

Wat is Google Analytics?

Ga je aan de slag met een website? Of heb je een website laten maken? Dan is het verstandig om jezelf in te lezen. Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis dienst van Google dat wordt gebruikt om statistieken van je website te verzamelen. Met deze statistieken krijg je een duidelijk beeld van bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Google Analyics verzamelt gegevens zoals herkomst, leeftijd, geslacht, interesse en zelfs het type apparaat dat de bezoekers gebruiken. Je kunt precies zien op welke pagina ze de website binnenkomen, welke acties ze uitvoeren en welke bezoekers je het meeste opleveren.

Hoe werkt Google Analytics?

Voordat je gebruik kunt maken van de statistieken moet er een trackingcode van Google Analytics in de broncode van je website geplaatst worden. Deze trackingcode houdt de activiteiten en gegevens bij van je bezoekers en laat deze zien in vershillende statistieken. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke pagina een bezoeker bekijkt en waar de bezoeker afhaakt.

Google Analytics kan bovendien herkennen waar een bezoeker vandaan komt: de geografische locatie van je bezoekers wordt bepaald, waardoor je inzicht krijgt in de landen, steden en regio’s waar je bezoekers vandaan komen.

Google analytics koppelen aan Adwords

Adverteer je via Google? Dan is het verstandig om je Google Analytics account te koppelen aan je Google Adwords account. Hierdoor kun je beter onderscheid maken tussen de bezoekers die vanuit de zoekresultaten komen en bezoekers die op je website komen via advertenties. Zo kun je goed inzichtelijk maken welke bezoekers over gaan tot aankoop en voor jou het meeste rendement opleveren.

google_analytics

Conversies bijhouden

Voor webshop beheerders heeft Analytics een handige optie om ‘acties’ in te stellen om conversies te kunnen meten.  Een conversie is bijvoorbeeld de aankoop van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van en e-book. Bij aankopen is het zelfs mogelijk om de omzet te meten en te vergelijken. Het bijhouden van conversies is ideaal als je nog aan het zoeken bent naar de juiste doelgroep. Je kunt precies zien vanuit welke bronnen bezoekers komen en of de bezoekers overgaan tot aankoop.  Voor een webshop is het gebruiken van Google Analytics en het instellen van conversies een MUST.

Google Analytics opzetten

  1. Maak een account bij Google Analytics
  2. Google analytics account instellen
  3. Selecteer alle mogelijkheden bij ‘gegevens delen’
  4. Klik op ‘Tracking-ID ophalen’
  5. Kopieer de Tracking-ID van <script> tot </script>
  6. Plaats het script in de broncode van je website tussen <head>en </head>